28-07-2019

Sommerferie-poesi

 

 

 

 

 

Det er nogle uger siden jeg sidst har skrevet et blog-indlæg. Og man kan måske undre sig over hvorfor jeg ikke bare lige laver et opslag med en opskrift på en sommerdrik. Men en del af det at have ferie og trække stikket ud fra hverdagen, er også at lytte efter hvad der sker inde i én selv, i stedet for at lytte efter hvad der sker udenom én selv. Sådan er det i hvert fald når man lever så meget udenfor normen som vi gør her og dermed også selv sætter dagsorden for rammerne. At elske ø-livet er lig med at elske de små ting i livet, og i den forbindelse fik jeg for nyligt 2 postkort, som var lagt ved min vandbod, hvorfra man også kan sende flaskepost.

På det ene står der:

Tusind tusind tak for jeres skønne initiativ. Der er i sandhed noget smukt i denne verden.

Vi gik lige og talte om Moder Jord, og så finder vi dette. Altså!

Mange skønne hilsner fra Mads 24. Søren 24.

Vi❤jer!


På det andet står der:

Det guddommelige selv

er det der ligger i dit svælg.

Det naturlige liv, vælger dig, 

fordi det giver væremåde med sig.

Kig ud og iagttag verden,

Den vil kun lære dig om smerten. 

For at hærde dig og lære dig om livet,

så din energi ender ved smilet.

 

Måske er jeg en håbløs romantiker og i virkeligheden en person fuldstændig prisgivet af følelseslivet, men for mig er sådan en oplevelse; at finde disse to postkort, skrevet til mig, noget jeg husker ALTID.

Så TAK til Mads og Søren, som jeg formoder der også har skrevet det fine digt.

Det fortæller i sandhed essensen om min livsrejse...

07-07-2019

Sommerdrik #3

 

 

 

 

 

 

Denne uges sommerdrik består af:

Hybenrose-blade

Vand 

Fremgangsmåden er:

1-2 håndfulde hybenrose-blade puttes i en gryde og dækkes med vand.

Gryden sættes til kogning med låg på, ved fuldt blus.

Når vandet koger tages låget af, vandet skal blive ved med at koge, indtil det har taget så meget farve fra bladene at det ikke er gennemsigtigt mere.

Bladene filtreres fra.

Nu er drikken klar. 

Velbekomme 🙂

30-06-2019

Sommerdrik #2

 

 

 

 

 

 

Denne uges sommerdrik består af:

Hyldeblomster

Rosenblade

Citronsyre

Vand 

Fremgangsmåden er:

En gryde fyldes med hyldeblomster, så klaserne ligger i 2 lag.

Ovenpå hldeblomsterne lægges rosenblade, så de dækker det meste af hyldeblomsterne.

Ovenpå rosenbladene drysses citronsyre.

Der fyldes vand i gryden, så blomsterne og bladene lige akkurat er dækket. 

Gryden stilles i køleskabet og trækker et par dage.

Blomsterne og bladene filtreres fra.

Nu er drikken klar. 

Et par tip:

Hvis man synes den er for sur, kan man koge den op med sukker.

Hvis man synes den er for stærk, kan den fortyndes med vand.

Den kan det drikkes både varm og kold.

Velbekomme 🙂

23-06-2019

Sommerdrik #1

 

 

 

 

 

 

Jeg ved at mange af jer rundt omkring i landet ikke helt har sommerferie endnu, men det har vi altså her. Vi følger selvfølgelig det skoleår, som den ældste har haft på efterskolen, det giver mest mening for os. Så nu er sommerferien for alvor skudt igang. Og denne sommer vil jeg hver søndag lægge en opskrift ind på en sommerdrik.

Denne uges sommerdrik består af:

1 håndfuld mynte-blade

2-3 bakker isterninger

Vand 

Fremgangsmåden er ganske simpelt at man blender det.

Velbekomme og nyd nu det gode vejr 🙂

 

16-06-2019

Kærlighed

Næste uges plan

finder du 

HER

Det er samtidig dette skoleårs sidste ugeplan og jeg lover at meget bliver anderledes næste skoleår. Siden jeg startede hjemmeundervisningen har jeg ladet mig inspirere af offentligt tilgængelige undervisningsplaner, for at have en rettesnor. Men efter at have undervist mine børn hjemme i så mange år, har jeg fået så meget indblik i undervisningens sammenhænge og processer at jeg er klar til at stå helt på egne ben. - Og jeg GLÆDER mig. Faktisk har jeg allerede tyvstartet lidt, hvilket de der følger vores ugeplaner måske har bemærket. Har du allerede nu brug for at få styr på næste skoleår - eller mangler du måske en oversigt over dette skoleårs aktiviteter og argumenter, så tøv ikke med at benytte tilbuddet fra sidste uge, som gælder til og med Sankt Hans.

Og så til denne søndags blogindlæg, hvor temaet idag er kærlighed: 

  • retten til omsorg
  • retten til at føle sig elsket

Det danske samfund går i daglig tale under betegnelsen velfærdssamfund. I Danmark handler livet ikke kun om overlevelse, det tror jeg vi alle kan blive enige om. Og det er ikke nyt, allerede i 1991 ratificerede Danmark FN's Børnekonvention, hvor der blandt andet står:

Artikel 6 - Retten til livet

Barnets ret til livet og statens forpligtelse til at sikre barnets overlevelse og udvikling. 

Det er altså her slået fast at den danske borger ikke bare skal overleve men også udvikle sig. Og vi er på mange måder på rette vej. Men i de seneste par dage har jeg med undren kunnet følge med i den debat, som nu igen er blusset op - en debat som startede i efteråret 2018. Omdrejningspunktet er en bog om børn og søvn; bogen Godnat og Sov Godt. Efter massiv kritik valgte forlaget at tage bogen op til genovervejelse. I den forbindelse var vi et par stykker, som gik sammen for at skrive en bog, som kan opfylde samme behov, men med en mere omsorgsfuld indgangsvinkel. Det er vores indtryk at de som har været glade for bogen, lægger vægt på at den har fungeret som en praktisk guide i forbindelse med børne-putning. Der findes mange bøger om børn og søvn, men vi forstår så udemærket ønsket og behøvet for en praktisk guide. Det er ikke lige når man står med et grædende overtræt barn at man kløver sig igennem en 300 siders bog med henvisninger til diverse eksperter. I den forbindelse har bogen Godnat og Sov Godt været en overskuelig bog, hvor man, i et velfærdssamfund som det danske, har tillid til at der er evidens for det der står. Og med god grund, for i Børnekonventionen står der ydermere:

Artikel 18 - Børneopdragelse

Statens forpligtelse til at sikre, at barnets forældre eller værge har hovedansvaret for barnets opdragelse. Statens forpligtelse til at vejlede og hjælpe med denne opgave.

Forlaget har nu meldt officielt ud, at de ikke vil trække bogen tilbage. Fokus fra forlaget og i debatten generelt er spørgsmålet om hvorvidt bogen er skadelig for barnet, hvis man følger dens anvisninger. Jeg synes, med henvisning til Børnekonventionens 'Artikel 6 - Retten til livet', at vi er kommet længere i samfundet end blot at tænke på hvorvidt en bestemt adfærd er skadelig - jeg synes at vi med respekt for det velfærdssamfund vi bryster os af at leve i, snarere skulle spørge om bogens anvisninger er gavnlige. 

For at udvikle sig i en positiv retning har man brug for anerkendelse. I den bog vi er ved at skrive, som vi håber kan erstatte den omdiskuterede bog, har vi derfor taget udgangspunkt i Anerkendelsestrappen af Henning Rye. Det er en meget brugt og valideret indgangsvinkel til relationer mellem mennesker i mange forskellige sammenhænge. Vi mener nemlig at det er i relationen til andre mennesker, at man udvikler sig.

Det hyppigste argument for at være 'nødt til' at benytte sig af den Cry-It-Out metode, som skildres i bogen Godnat og Sov Godt er spørgsmålet om tid. Men hvor lang tid tager det egentligt at drage omsorg for sit barn og at lade ens barn vide at man elsker det?

Det har vi lavet en lille historie om, i vores bog om børn og søvn, som foreløbigt har arbejdstitlen:

Elsker du mig?

- når jeg ikke kan sove

Som er tænkt som en Guide til kærlig putning

De første du skal møde i historien er Alberte og hendes mor. Alberte lever et ganske normativt liv i den kultur, som af nogle kaldes Adskillelseskultur. Forældrene arbejder og Alberte går i institution, ligesom langt de fleste andre danske børn. 

Alberte skal sove

Alberte får en ren ble på. Moren lægger hende ned i vuggen sammen med en bamse. Hun går. Alberte skriger i forventning om, at hun kommer tilbage. Det er noget, der begyndte dagen i forvejen. Pludselig vuggede moren hende ikke i sine arme til hun sov, hun blev bare lagt ned i vuggen. Det sker igen. Hun skriger desperat. Pludselig hører hun den lavmælte lyd af morens stemme. Hun standser kortvarigt, men hun græder igen, da døren lukkes. Moren åbner døren og taler til hende igen flere gange. Alberte er udmattet og græder fortsat stille. Hun er træt efter en lang dag blandt fremmede mennesker, og hun har bare lyst til at mærke sin mors arme omkring sig. Alberte husker kun svagt tiden i mors mave, men hun savner det, og kun morens hjerteslag er nok til at berolige hende. Hun klynker og føler sig alene og udelukket fra verden. Til sidst falder hun i søvn. Hun hører lyden af døren, der åbnes. Hun mærker morens læber berøre hendes pande. Senere vågner hun igen, og moren taler til hende fra et sted bag vuggen. Alberte falder igen udmattet i søvn.

Inde ved siden af Alberte bor Oliver. Olivers liv ligner på mange måder Albertes liv. Hans forældre arbejder og han bruger det meste af sin dag i institution, som langt de fleste andre danske børn. Men noget er anderledes. Olivers forældre har valgt at selvom de skal tidligt op og passe deres arbejde, ligesom Albertes forældre, så er det vigtigste i samværet med Oliver, at han føler sig elsket. Kritikere kalder dem curling-forældre, men Olivers forældre mener at de blot er en del af den Omsorgsrevolution, som er igang i samfundet - hvad mener DU?

Oliver skal sove

Oliver vågner med en våd ble. Der er mørkt omkring ham, men han er ikke alene. Han kan høre sin mors åndedrag og mærke varmen fra hendes krop. Forsøgsvis prøver han at finde hende ved at sprælle med arme og ben. Han mærker hurtigt hendes varme hud. Moren tænder lyset og kigger Oliver i øjnene. De ser hinanden. Tiden går i stå. Pludselig lyder der et skrig, et langt og hjerteskærende skrig i smerte over at være blevet forladt, over angsten for at være alene. Skriget kommer fra Alberte, som bor i lejligheden ved siden af. Uret på væggen tikker. Moren siger: ”Kan du ikke sove?”. De møder hinanden med et smil. Tiden går i stå. Skriget bliver endnu højere, men stilner så gradvist af. Uret på væggen tikker. Oliver bevæger sig uroligt fra side til side for at komme fri af den våde ble. Moren løfter Oliver op og bærer ham ud til puslebordet. De forstår hinanden. Tiden går i stå. Et skrig afbryder stilheden. Det er Alberte, som kalder på sin mor. Uret på væggen tikker. Oliver ligger på puslebordet. Moren smiler til ham og tager hans natdragt af. Hun giver ham en ren ble på og rækker ud efter natdragten. Oliver sparker med benene og vil ikke have den på. Moren lægger bukserne, løfter Oliver op og sætter sig på en stol med ham. Hun accepterer hans kommunikation. Tiden går i stå. Skriget fra Alberte stilner af. Uret på væggen tikker. Da moren har sat sig på stolen begynder Oliver at søge efter hendes bryst. Hun trækker sin natskjorte til side, så hun kan komme til at amme ham. Hun anerkender hans behov. Tiden går i stå. Der høres skridt fra lejligheden ved siden af. Uret på væggen tikker. Mens Oliver bliver ammet synger moren stille for ham og kigger ham i øjnene. Først da Oliver giver slip på brystet, rejser moren sig op igen, lægger Oliver på puslebordet og giver ham tøj på. Hun respekterer hans egen dømmekraft. Tiden går i stå. Elsker du mig, mor? Uret på væggen tikker. ”Jeg elsker dig, Oliver” siger moren, og kysser ham på panden, mens hun løfter ham op fra puslebordet. De går hen til sengen igen.