12-08-2018

Skolestart

Så blev det den tid igen...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor man skal tænde op i brændeovnen - og hvor skoleåret starter. Hele sommeren har tankerne rumsteret med hvilke rammer dette skoleår skal puttes ind i. Siden jeg begyndte at undervise børnene hjemme for 4 år siden har jeg langsomt arbejdet mig ind på hvordan man lærer og ikke mindst hvad der er relevant at lære. Nogle gange må jeg virkelig ryste på hovedet af mig selv, når jeg sidder og fortæller og forklarer om Romerriget eller lignende. For det er et faktum at nutidens borgere har viden med sig, hvis bare de kan finde ud af at søge den. Og mange gange må jeg også konstatere at muligvis kan børnene huske det jeg fortalt for lidt siden - eller måske for en uge siden. Men når jeg selv sidder og tænker på skoleåret der lige er gået, så kan jeg da ikke huske alle de navne og årstal jeg har slynget om mig med - så hvordan skulle børnene kunne huske det?! Til gengæld har vi haft gang i mange gode ting med læsebånd/matematikbånd/sprogbånd - kontinuiteten og gentagelsen har fået meget læring til at sidde fast, så den del skal videreudvikles og udbygges.

MEN! det er tid til et paradigmeskifte herhjemme. Det handler om bevidsthed og om at tage bevidste valg. Som et helt jordnært og håndgribeligt eksempel har jeg taget skraldespandene væk. Alt for meget bliver bare smidt ud i en ubevidst tanke - og DET tror jeg der er behov for at fremtidens borgere får øjnene op for. Vi har en skraldespand som står på den anden side af laden, så når man skal gå derud, så overvejer man måske en ekstra gang hvad man egentligt har gang i. 

Børnene herhjemme går nu i 2., 5. og 7. klasse og så er der de to førskolebørn og efterskolebarnet. Nyligt ankommet fra et besøg hos deres far spørger 5. klasse hvor skraldespanden er. Jeg svarer med spørgsmålet: "hvad skal du smide ud?" han siger: "en indkøbspose." Jeg siger: "Hvis den ikke kan bruges igen, så må du gå om bagved laden og putte den i skraldespanden." Han begynder at rode med den og siger: "Jamen, øøøh, nå, jeg synes den havde et hul - næ det har den ikke." Jeg siger: "Fint, jamen så kan den bruges igen, så lægger du den bare på køkkenhylden."

Og jeg skal ærligt indrømme at jeg skal ikke gøre mig til nogen helgen. Hver eneste gang jeg har hentet tøj i tørretumbleren de sidste par dage og stået med en håndfuld fnuller fra filtret, har jeg rakt ud efter skraldespanden, som jo ikke var der, og er i stedet for gået hen til brændeovnen, som glimrende kan tage sig af det fnuller. 

Rammerne er af altafgørende betydning for læring, så I dette skoleår har vi ikke noget der hedder skema, vi har noget der hedder dagsrytme og ugeplan. Dagsrytmen er fast, mens ugeplanen er den jeg laver hver søndag for den kommende uge. Det betyder at årets undervisningsplan ikke bliver lagt ud på forhånd, men løbende bliver præsenteret i ugeplanerne, da den tilpasses vores dagsrytme. For dem der ønsker en Undervisningsplan for hele året er der selvfølgelig stadig mulighed for dette via mine konsulent-ydelser, så fortvivl ej :)

Nå men brændeovnen trænger vist til en opfyldning, så jeg smutter nu.