01-04-2018

Påskeferie

 

 

 

 

 

 

 

Idag er det søndag, dagen hvor det er tid til at gøre status over den forgangne uge og samtidig kigge fremad på den kommende uge.

Skemaet for uge 14 er nu mulig at downloade, god fornøjelse til de der lader sig inspirere - og tak for jeres tillid.

Sidste dag før påskeferien var der Fællesskole. Fællesskole, som også er beskrevet på skema-skabelonen for dette skoleår, som ressource-dage, forekommer alle fredage, undtagen den første fredag i måneden, som bliver brugt til kulturelle, sociale og faglige oplevelser.

Ressource-dage handler om ressourcer – fra naturen – fra genbrug – gennem socialt samvær – ved familiesammenhold. Ressource-dagene bliver brugt på at forberede os på næste begivenhed i den fælles kalender.

Denne gang handlede det om påske, og vi har lavet disse lyserøde neonfarvede påskeæg, som hænger i æbletræet. Og hvorfor så lige lyserød; Som kunsthåndværker eksperimenterer jeg med at kombinere high-tech clothing og craftsmanship. Det kræver oftest mange timers søgen efter unikke materialer. For noget tid siden faldt jeg så over dette garn, som ifølge den potugisiske hjemmeside skulle være lã (dvs. uld). Garnet skulle derudover være selvlysende, og da jeg aldrig har set eller hørt om selvlysende får, spurgte jeg sælgeren hvlket materiale ulden var kombineret med, for at gøre det selvlysende og hvordan procentfordelingen var - det vidste han ikke, men han ville sende mig et garnnøgle så jeg selv kunne undersøge det nærmere. Kæmpe stor tak for denne fine gestus. Jeg trippede rundt om postkassen i de uger det nu tog for pakken at komme fra Portugal til Danmark. Men ak og ve, efter at have åbnet pakken kunne jeg med det samme se på banderolen at det var 100% akryl. Hvad gør man så?

Heldigvis er der et stykke fra postkassen og til huset, så jeg nåede at tælle til ti et par gange, før jeg besindigt skrev en høflig mail om at der måtte være sket en misforståelse, eftersom det jo var uldgarnet jeg var interesseret i. Derefter lagde jeg det på hylden og håbede at idéen om hvad det skulle bruges til, ville komme til mig. Nogle dage efter ringede min mor. Hun var ved at lave en hue af noget garn hun har købt i min webshop, og hun ville høre om jeg kunne hjælpe hende med hvordan man laver en pompon. Jeg har lavet tonsvis af dem i børnehaven i sin tid, så selvfølgelig kunne jeg hjælpe hende og selvfølgelig skulle næste Fællesskole handle om neonfarvede, selvlysende pomponer. (Før I iler til tasterne og spørger hvilken netbutik jeg fik garnet fra vil jeg nævne at, så vidt vi kan konstatere, så er garnet ikke selvlysende, blot neonfarvet.) Men flot ser det nu alligevel ud, og vi havde nogle gode hyggelige timer med at lave dem.

Til Fællesskole er det ikke kun de nuværende skolebørn der deltager, men også førskole-børnene. Denne pointe er vigtig, da forarbejdet til at lære at gå i skole gøres her. Derudover er der også en del færdigheder som koncentration og finmotorik i denne konkrete opgave med pomponerne. For de ældste børn oplever jeg også at det er en god måde at starte weekenden på. Efter en uge med opgaver der var nye og måske lidt svære, oplever de noget som muligvis er nyt, men ikke svært, og de kan have overskud til at hjælpe de mindste. En af fordelene ved hjemmeskole - set fra underviserens side - er at 'saved by the bell' er sat ud af spillet. Vi har en klokke - ja faktisk to - en skibsklokke som sidder udenfor på væggen og en lille klokke man kan bære rundt. Men klokkerne bruges når man skal komme ind, ikke når man er igang med en opgave der kræver ekstra koncentration og viljestyrke. Det betyder også at det er vigtigt at slutte ugen af med en opgave, hvor man er ovenpå og har overskud. Derudover er det selvfølgelig en balancegang at finde ud af hvornår opgaven blot kræver ekstra koncentration og viljestyrke og hvornår det rent faktisk er tid til en pause. Denne del er vigtig også at lære børnene. Man skal ikke give op, men det kan til tider være på sin plads at tage en pause, og lade hovedet hvile. Jeg forklarer nogle gange børnene det med en sammenligning med en computer som har brug for at genstarte for at integrere de nyligt installerede opdateringer. Uanset hvad man måtte mene om computere og elektronik, så er og bliver det noget som nutidens børn kan relatere til.

Nuvel, så var påskeferien skudt igang. For 6. klasses vedkommende stod den på ridelejr. Morfar er altid sød og hjælpsom og kørte til og fra ridelejren, så bagagen ikke skulle slæbes med bus og tog. På den måde blev det også til et besøg hos morfar og hans kæreste både før og efter ridelejren. Det at være på besøg hos bedsteforældre er nu en dejlig ting, der er ikke de samme krav som hjemme, og man bliver forkælet lidt mere end vanligt, hvilket er helt på sin plads i denne sammenhæng. På ridelejren får hver deltager tildelt en hest (hvis man altså ikke har sin egen hest med). For 6. klasses vedkommende betød det et gensyn med hesten fra sommerens ridelejr. Det er blevet en vigtig del af undervisningen herhjemme at det ældste hjemmeboende barn, kommer på lejr, minimum en gang om året. Jeg ville aldrig kunne give 6. klasse den erfaring indenfor ridesport, som ridelejren tilbyder. Og her er det vigtigt at forstå sin rolle som hjemmeunderviser. Man får et indgående kendskab til sit barn og har derigennem muligheden for at åbne de døre for barnet, som fører dem videre på hver deres livsvej. Udover en masse timer sammen med hesten, hvor der blev øvet allerede lærte færdigheder, samt introduceret nye færdigheder, bød ridelejren også på nye venskaber. Oftest når man underviser hjemme går første spørgsmål på det sociale. I vores tilfælde består børneflokken af en flok på 6 børn, så til daglig er man ikke det eneste barn, men derudover er en del af undervisningen også integreret i oplevelser udenfor hjemmet, hvor det sociale er i fokus. Forskellen på et socialt liv som skole-elev og som hjemmeskole-elev er om det sociale liv er båret af kvantitet eller kvalitet. Der er forskellige meninger i samfundet om, hvad et socialt børneliv skal indeholde, men set fra min synsvinkel er det først og fremmest vigtigt at det er et sundt socialt liv.

For at pleje og bevare de venskaber, som børnene får gennem disse lejre, er der to ting som er vigtige; - adgang til diverse sociale medier, hvor de kan være i daglig kontakt med deres venner - en fleksibilitet til at åbne sit hjem for venner i mere end blot et par timer, hvis rejsen gør at en overnatning vil være nødvendig, samt en fleksibilitet i forhold til at være villig til at påtage sig de udgifter det kræver, for at barnet kan besøge sine venner, også selvom det kræver en rejse tværs gennem landet. Oftest kan man dog nøjes med en rejse på tværs af landsdelen, da der faktisk afholdes en del lejre flere forskellige steder i landet, med samme interesse-område.

For 1. og 4. klasses vedkommende stod påskeferien på masser af timer i godt selskab, med de venner der bor i cykelafstand. Cyklerne er netop kommet hjem fra forårstjek og de er allerede blevet brugt mange gange, også selvom der har været lidt sne. Den frihed der ligger i selv at kunne cykle hen til sine venner er til stor glæde for børnene. 4. klasse bruger derudover også de sociale medier til at kommunikere med venner, og der er der faktisk en del læring i forhold til at lære at læse og skrive. Jeg kan faktisk oftest blive overrasket når jeg undtagelsesvis bliver spurgt om hjælp til at skrive et ord, så kan jeg se en lang samtale der er foregået på skrift uden hjælp. Man skal ikke underkende at motivation er vigtig i forhold til læring, og der må man nok erkende at kommunikation med venner kan have en større motivationsfaktor end det at skrive en lille bog om nordiske guder.

Førskole-børnene har brugt påskeferien på at gøre haven klar til leg. Når det er ferie ligger meget af min tid i arbejdet med de mindste. Vi har hængt rebstigen op i æbletræet, som det ses på billedet, og så er legehuset blevet pyntet op med billeder indvendigt, godt hjulpet af den ældste, som har været hjemme på ferie fra efterskolen. Derudover har vi kørt brænde ind i stalden, selvom de mindste nøjes med at køre ét stykke brænde af gangen, så bliver man nødt til at forstå, at hvis man har en ambition om at lære børnene at vi alle hjælper hinanden, så starter det altså med det ene stykke brænde, og små skridt. Og når børnene skal på efterskole i 8. klasse, som er standard herhjemme, så er det enormt vigtigt at de får lært betydningen af at vi alle hjælper hinanden. Det er med til at fremme deres muligheder for at få et godt socialt liv på efterskolen. Men tilbage til førskole-børnene; Når det blev for hårdt at køre brænde blev der også lavet fuglesuppe i stor stil. Plastikspande osv. kan tit ligge og blive ødelagt om vinteren af frost osv., men gamle køkkengryder, køkkenskeer osv. har en langtidsholdbar værdi i haven og giver også børnene en jordnær og realistisk forbindelse mellem leg og fremtidige færdigheder.

Som skrevet havde vi også efterskole-barnet på feriebesøg, det er altid dejligt når vi er samlet. For efterskole-barnets vedkommende har påskeferien stået på arbejde på den lokale kro, samt afslapning i familiens skød, hvor legehuset jo blandt andet er blevet pyntet op. Selvom man på nogle punkter godt kan tænke at det er lidt tidligt at skulle hjemmefra i 8. klasse, har jeg alligevel gjort mig nogle refleksioner over at man måske netop herigennem får et mere ligeværdigt forhold med barnet. Hjemmet bliver i højere grad et fristed, hvor der er plads til at gøre sig lidt større tanker om livet og livskundskaber, hvor man som forælder kan blive en sparringspartner i stedet for at være den primære underviser i alle de ting, som måske ikke har barnets store interesse, men er nødvendige, lovmæssige færdigheder i det danske skolevæsen. Det er dejligt at opleve at selv hadefagene faktisk bliver taget alvorligt i en forståelse af at det samlede slutresultat efter 9. klasse, kan have en afgørende betydning fremadrettet. - Og så varmer det en moders hjerte når barnet siger: 'den anden dag havde vi faktisk en prøve i matematik hvor vi skulle skrive formlen for udregning af terminer, jeg ærgrede mig over at jeg ikke havde den bog med, som vi har lavet sammen, men så kunne jeg pludselig huske det med 'log'.'

God påske til jer alle og hold øje med denne side, for imorgen holder vi fødselsdag - og jeg har hørt at påskeharen kigger forbi.